lørdag 12. januar 2013

Vekestart veke 3


Litt tidleg ute denne gongen, men då eg las dette diktet tenkte eg at der har vi vekas ord!


Les, nyt, tenk, reflekter...vanskelege, men kloke ord.





Men hvem sa at dagene våre skulle være gratis?
At de skulle snurre rundt på lykkehjul i hjertet vårt og hver dag stoppe på gevinst?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi det fra?
Hvem sa at livet vårt skulle være lett å bygge ferdig?
At mursteinene var firkantede ballonger som føk på plass av seg selv?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi det fra?

Der var piller for alt: nerver, vedvarende hoste og anemi.
Men hvem sa at snarveiene var kjørbare?
At fjellovergangene aldri snødde til?
Og at nettopp vi skulle slippe å stå fast i tunnelen?
Ja, hvem sa det?
Hvor i all verden hadde vi det fra?



Kolbein Falkeid



2 kommentarer:

  1. Det har jeg aldri lest før, men åh som det treffer midt i hjertet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bestemte meg for å ikkje tolke diktet, kjente berre at det traff meg og midt i hjartet! Vil ha, trur eit rett-fram a4liv er det beste, men det er jo ingen garanti for det! Har gått på ein smell fleire gonger, av ulike grunnar, og livet går vidare...på godt og vondt.

      Slett